Viatjar

Viatjar

PENSA

Viatjar permet conèixer el món, altres costums i altres persones i ampliar les teves perspectives.

Perquè el viatge sigui segur i divertit, has de preparar-lo d'antelació. 

SABIESQUE...

El turisme sostenible és aquell que té un pilar social (de cura de les persones implicades, treballadors, consumidors, etc.), un altre de mediambiental (de a l'entorn que es vol visitar, als recursos locals, espècies, etc.), i un altre d'econòmic, que en permet la viabilitat. 

L'informe Impactos y riesgos derivados del cambio climático en España1 del Ministeri de Transició Ecològica, enumera els riscos en 30 anys de l'impacte de la pujada de les temperatures a les destinacions de sol, platja, muntanya i a la infraestructura de transports. Les platges es retallaran quan augmenti el nivell del mar i les onades. També la temperatura del mar, amb la possible incidència en les activitats d'aquàtiques. El turisme d'hivern també es veurà afectat, les estacions espanyoles tindran menys neu i les que estan per sota dels 2.000 metres poden desaparèixer. Per això, s'han de reconvertir cap a altres modalitats de turisme, ja que només serien viables el 7% de totes les estacions del Pirineu (Espanya i França) en un escenari d'escalfament de 4a. També canviaran els períodes de vacances. A l'estiu farà massa calor, el temps serà millor a la tardor i primavera, cosa que farà que la temporada alta de les destinacions de sol i platja espanyols es desplaci fora dels mesos tradicionals, juliol i agost. Els turistes nacionals i internacionals optaran per refugiar-se en zones costaneres del nord i de l'interior. S'alteraran els fluxos de turistes, els del nord d'Europa, ara els principals visitants, deixaran de venir en tenir millors condicions climàtiques al seu territori. Segurament nosaltres viatjarem a aquests països a l'estiu.

INFORMACIÓ D'INTERÈS

PREPARATIUS DEL VIATGE-

  • Abans de contractar un viatge, comprova les condicions climatològiques i socials del destí que vols visitar i tingues en compte els possibles canvis d'horari.
  • També cal informar-se de la situació sanitària, per si cal algun tipus de vacunació especial2.
  • Assegura't de quin tipus de documentació has de dur (passaport, visats, DNI, targeta sanitària) i que estigui en vigor.
  • A més, és imprescindible portar la documentació sanitària.
  • Informa't sobre el tipus de moneda que es fa servir al país que vols visitar.
  • Independentment del mitjà de transport escollit, sempre cal respectar les normes de seguretat indicades.
  • Consulta alguna guia de viatge. Hi trobaràs informació sobre la cultura, la societat, la història del país i altres informacions d'interès.

VESTIT I ALIMENTACIÓ DURANT EL VIATGE-

Abans de fer la maleta, cal tenir en compte, si es viatja en avió, el pes de l'equipatge que es factura, segons la companyia amb la que contractis el viatge, normalment és d’entre 15 i 23 kg, si pesa més, hauràs de pagar un import per sobrepès d'equipatge. A més, com més pes portem, més emissions contribuïm a generar en el nostre desplaçament.

És molt recomanable fer una llista amb tot allò que has de posar a la maleta i que no t'agradaria oblidar. Sempre cal tenir en compte cinc aspectes clau per fer la maleta, ja que en condicionaran la composició: el destí de viatge, el clima de la zona, els dies que hi vas, el tipus de viatge i la intencionalitat. 

Tenint això present, porta un calçat prou còmode per a llargues caminades i també un parell de sabates de recanvi per qualsevol imprevist que pugui sorgir.

Si el teu viatge és per l'interior de la Unió Europea, pots portar una mica de menjar i beguda adquirida en comerços i en envasos tancats. Altres països tenen restriccions sanitàries per passar les fronteres amb menjar procedent de l'exterior.

OPCIONS RESPECTUOSES DE VIATJAR 

El turisme de “tot inclòs” massiu fa que cada cop més gent pugui conèixer altres latituds, però també contribueix a generar més emissions, a la gentrificació i a la degradació social i ambiental. Freqüentment, els diners que fem servir en aquests viatges beneficien sobretot les principals corporacions turístiques i hoteleres, les immobiliàries, els grans touroperadors i les línies aèries, en emportar-se la major part del desemborsament. No la comunitat receptora de turistes. Ni tampoc no suposen un intercanvi cultural real.

Per contra, en el turisme sostenible, o responsable, la paraula clau és «respecte». Sempre que sigui possible, privilegia el tren o el vaixell abans que l'avió, els creuers, o el transport per carretera, més contaminants. També fuig de la massificació, opta per grups i projectes petits o mitjans per tenir la menor petjada ecològica possible. Ajuda a potenciar la cultura local, a redistribuir la riquesa generada per l'activitat turística entre les emprenedories de la comunitat visitada i genera feines de qualitat, la qual cosa contribueix al desenvolupament sostenible de les destinacions i a una interacció cultural real entre visitants i visitats.

Tant el Carnet Jove com el carnet d'estudiant ofereixen molts avantatges a l'hora de viatjar. A més, hi ha ofertes en diferents mitjans de transport com el tren i l'autobús per a grups, per l'edat, anada i tornada, famílies nombroses... 

L’Interrail és un sistema barat per conèixer Europa viatjant amb tren. Pots triar entre més de 40 000 destinacions en 30 països i dissenyar-te una aventura per Europa totalment a mida.

Les companyies aèries de baix cost (o low cost) ofereixen als passatgers bitllets d'avió per un preu assequible. Això es deu al fet que redueixen les despeses a costa que els passatgers portin cada vegada menys equipatge, perdin el cost del bitllet si es veuen obligats a cancel·lar el vol per una raó de pes, etc. No obstant això, en aquests casos, l'usuari també disposa d'uns drets que la companyia està obligada a complir. Per això, és important llegir bé les condicions de la companyia. La popularització d'aquest tipus de vols de baix cost ha contribuït a augmentar les emissions del sector de l'aviació.

Viatges d'estudis i altres ofertes per a joves

Les agències de viatges preveuen aquesta classe de viatges i ofereixen descomptes i preus especials per grup.  Moltes agències són especialistes en organitzar tot tipus de viatges on els protagonistes són els més joves. En qualsevol cas, no oblidis: Comparar els preus de les agències. Informar-te sobre les formes de pagament, les cancel·lacions, l'assegurança de viatge... Consultar a Internet pàgines de viatges per a joves.

Una de les ofertes més interessants és la xarxa d'albergs que hi ha repartits per tot Espanya i en altres països estrangers. Tots aquests establiments tenen un segell que els identifica i per poder usar-los cal tenir un carnet d'alberguista. Molt semblants són els cada vegada més famosos 'Hostels'. Com a característiques principals es pot dir que són econòmics i socials, és per això que acullen molts joves.        

-

QUÈ PUC FER JO...?

Podeu dedicar part de l'estiu a ajudar com a voluntari/ària en projectes locals educatius, de construcció, sanitat, ambientals, etc. L'ONG Setem organitza els Camps de Solidaritat. També la Fundació Vicente Ferrer hi té voluntariat. Les associacions sense ànim de lucre com Cives Mundi o Sodepaz organitzen viatges solidaris de voluntaris. EarthWatch Institute posa en contacte voluntaris amb científics en el camp de la investigació i la conservació. Cooperatour desenvolupa projectes a Amèrica Llatina i Àsia. I Voluntarios por el Mundo3 es dediquen al voluntari internacional; també té projectes de voluntariat a Espanya.

Quan decideixis fer un viatge, has de tenir en compte una sèrie de punts perquè tot funcioni bé.

  • Comprova que els serveis siguin prestats per una empresa o professional turístic autoritzat.
  • Exigeix informació sobre el contingut dels serveis sol·licitats i les possibilitats i conseqüències de la resolució del contracte.
  • Informa’t del preu dels serveis que contractes.
  • Abans de l'inici del viatge, confirma els horaris de sortida dels mitjans de transport que faràs servir.
  • Els establiments turístics han de disposar de fulls de reclamacions.

Si no estàs conforme amb el servei:

Finalment, però no menys important, recorda que la reclamació no només contribueix al benefici del ciutadà, sinó a la millora dels serveis.

PER SABER-NE MÉS…