Ajuda

Benvolgut/da amic/ga

Aquest document resol els dubtes més freqüents que puguen sorgir al llarg del concurs perquè disfrutes al màxim d'aquesta gran aventura per la ciutat del Consum Responsable.

Si, després de llegir el text, tens cap dubte, pots posar-te en contacte amb nosaltres al correu electrònic: consultas.consumopolis@consumo.gob.es

CONSIDERACIONS PRÈVIES

1. Contrasenyes

Recordar les contrasenyes (tant la de l'equip com la teua) és fonamental per al desenvolupament de tot el joc. Memoritza-les o, si cal, anota-les en algun lloc fora de l'abast de qualsevol persona. Les contrasenyes són personals i privades, així que t'aconsellem que no li les comuniques a ningú. Si es coneixen les contrasenyes dels companys d'equip, s'ha d'actuar amb prudència i no donar-les a conéixer fora del grup.

2. Adreça electrònica del professorat

En registrar-se, tingues molta cura en omplir el camp Correu electrònic. Un error en qualsevol dels caràcters impedirà que t'arribe la informació que s'ha de rebre, com ara la confirmació del mateix equip, els butlletins informatius o altres notificacions que l'organització considere oportunes.

Per favor, assegura't que el correu que has escrit és, lletra per lletra, el correcte abans de confirmar.

*Tant les contrasenyes com les adreces de correu electrònic, així com altres dades, es poden modificar o corregir més endavant, però sempre suposa un esforç i un retard extra que es pot evitar si es tenen en compte aquestes mesures mínimes de seguretat.

PREGUNTES FREQÜENTS

1. Què és Consumópolis19?

Consumópolis19 és el concurs escolar que organitza la Direcció General de Consum i les comunitats autònomes d'Andalusia, Aragó, Principat d'Astúries, Illes Balears, Illes Canàries, Castella-la Manxa, Catalunya, Extremadura, Galícia, La Rioja, Regió de Múrcia, Comunitat de Castella i Lleó, Comunitat de Madrid, Comunitat Foral de Navarra, País Basc i Comunitat Valenciana i les Ciutats de Ceuta i Melilla per al curs escolar 2023-2024.

Consumópolis19: el seu lema és Suma't a l'energia responsable i està adreçat a joves matriculats en el tercer cicle d'Educació Primària, en tots els cursos d'Educació Secundària Obligatòria, inclosos els cursos de Formació Professional Bàsica des de l'edició 2020-2021.

Les activitats del concurs es desenvoluparan a través de la plataforma informativa de Consumópolis, l'adreça de la qual és www.consumopolis.es, en la qual es pot seleccionar, d'entre les llengües oficials de l'Estat (castellà / català/ gallec / euskera / valencià), la que es vulga per a participar en el concurs.

2. On puc trobar les instruccions per participar en Consumópolis19?

A la pàgina principal del concurs, on es troba aquest document d'ajuda, hi ha un accés anomenat Instruccions on es detalla la mecànica de totes les parts del concurs.

3. Qui, com i on s’han de registrar els equips que hi vulguin participar?

Els professors/es són les úniques persones autoritzades a inscriure equips. Hi ha una secció habilitada expressament per a això, “Registre”, en la qual el docent ha d'emplenar el qüestionari amb totes les dades sol·licitades. Posteriorment, el docent rebrà un correu electrònic mitjançant el qual podrà crear la seua contrasenya i validar el seu compte perquè el seu equip puga començar a jugar. 

4. Quantes persones poden formar un equip?

Cada equip ha d'estar integrat per 5 alumnes del mateix nivell de participació escolar 
i un docent que serà el coordinador/a responsable durant tot el concurs. 
Només s'accepten equips de cinc participants. En el cas que algun professor es trobe en la situació de tindre equips amb un nombre inferior, pot completar aquest grup amb alumnes d'altres classes, però sempre dins del mateix cicle escolar. 
 
En el cas de les Escoles Rurals Agrupades (CRA) que, per les seues circumstàncies geogràfiques o demogràfiques, tinguen dificultats per a formar els equips únicament amb alumnes de Tercer Cicle de Primària, aquests equips es poden completar amb alumnes de la resta de cicles de Primària. 
Un professor pot coordinar un o més equips, del mateix nivell o de nivells diferents (per exemple, pot coordinar un grup de 5é de primària i dos de 2n d'ESO). 

Els alumnes només poden formar part d'un equip. 

5. Què passa si algun dels meus alumnes no pot finalitzar la seua participació?

Si, per causa de força major, un membre de l'equip ha de deixar la competició, pot ser substituït per un altre, prèvia acceptació per part de l'organització, que ha de donar les instruccions precises per a procedir a la inscripció del nou membre de l'equip.

L'alumne que substituïsca l'anterior continuarà per la mateixa fase del recorregut de caselles que va deixar aquell. És a dir, no començarà el trajecte des de la primera casella, i tindrà els punts que el seu predecessor haja aconseguit fins al moment.

Si el canvi d'alumne es produeix una vegada finalitzada la primera fase de la competició (quan s'haja completat tot el recorregut), el nou jugador també tindrà tots els punts obtinguts pel company anterior i podrà passar a la segona fase (Treball en equip) juntament amb la resta de l'equip.

Només es permet un canvi d'alumne per equip.

6. He registrat el meu equip, però no he rebut cap correu electrònic de confirmació. Què he de fer?

En condicions normals, si s'ha inscrit tot un equip i el sistema ha indicat que s'ha fet correctament, s'ha d'enviar un correu electrònic a l'adreça indicada en les dades d'inscripció perquè es revise i valide.

En el cas que aquest correu electrònic no arribe, s'ha d'escriure al correu electrònic de consulta de l'organització indicant la no recepció de la confirmació, juntament amb el nom donat a l'equip i el centre escolar al qual es pertany. Recordem que l'adreça de correu electrònic és consultas.consumopolis@consumo.gob.es. En molts casos, això és degut a un error ortogràfic (canvi o substitució d'alguna lletra) en el registre de correu electrònic, en el qual cas el correu electrònic no arribarà mai, perquè l'adreça indicada no existeix.

7. No recordo la meva contrasenya, com la puc recuperar?

A la secció «Accés Coordinadors» els professors poden accedir a les dades dels seus equips i alumnes.

Si és un alumne qui oblida la contrasenya: l'alumne ha d'informar el professor del que ha passat i aquest podrà crear una nova contrasenya des del Panell Coordinador.
Si sou un professor qui oblideu la contrasenya: heu d'enviar directament un correu electrònic a consultas.consumopolis@consumo.gob.es explicant que heu oblidat la vostra contrasenya o que aquesta, per qualsevol motiu, no us funciona. En un període aproximat de 48 hores se us oferirà una nova contrasenya.


8. Estic escrivint bé la meva contrasenya però el sistema em diu que és incorrecta, què faig?

De vegades pot passar que en configurar la contrasenya hagi deixat espais lliures o intercanviat caràcters, comproveu que escriviu la contrasenya correctament.
Igual que en el cas anterior, l'alumne haurà d'informar el professor perquè pugui crear una nova contrasenya i, si es tracta del professor, haurà d'enviar un correu electrònic a consultas.consumopolis@consumo.gob.es indicant quin és el seu nom , el vostre correu i la contrasenya que utilitzeu. Des de l´organització revisarem totes les dades i donarem una solució al professor.

9. No m'agrada la meua contrasenya. Puc canviar-la?

No, només es poden realitzar canvis de contrasenya en casos provats de suplantació d'identitat o si, per problemes informàtics, algun dels caràcters produeix algun error.

10. No vull participar en el concurs però vull fer servir Consumópolis19 amb els meus alumnes. És possible?

Sí, l'accés a la plataforma per als professors que no vulguen participar en el concurs serà possible des de l'01/04/2024 fins a l'inici de la següent edició de Consumópolis.
Permet a professors i alumnes accedir al recorregut i a les diferents preguntes i proves de Consumópolis19 una vegada finalitzat el concurs.
Per accedir al recorregut gratuït, els professors i alumnes que ja estaven inscrits poden tornar a entrar amb el mateix usuari i contrasenya. En cas de no estar inscrits, han de seguir les instruccions d'inscripció del punt 3 del document d'instruccions.

*IMPORTANT: No es tindrà en compte la puntuació obtinguda pels participants en el recorregut de Consumópolis en dates que no siguen les del concurs.

11. Quin és el sistema de puntuació?

La ciutat virtual de Consumópolis té deu proves que l'alumnat ha de realitzar. No hi ha cap ordre concret; l'alumnat pot accedir a les proves en l'ordre que vulga.

Per a completar la primera part, és necessari que l'alumnat puntue en cadascuna de les deu proves:

  1. BOT DE CONVERSA
  2. BONA MEMÒRIA
  3. DICCIONARI
  4. BLACK FRIDAY
  5. ELS MEUS COMPANYS
  6. LA TRUCADA
  7. VERDADER FALS
  8. EL QUILOWATT
  9. LES BOMBETES
  10. RECARREGA EL MÒBIL

IMPORTANT: l'alumnat pot tornar a entrar a les proves tantes vegades com vulga per a millorar la seua puntuació i, per tant, la del seu grup.

La puntuació màxima total per alumne o alumna i per prova és de 2.500 punts.
La puntuació màxima total per alumne o alumna en finalitzar les deu proves és de 25.000 punts.

Els quadrats que apareixen a la vinyeta d'accés a cadascuna de les proves simbolitzen la puntuació obtinguda en la prova.

  • 0 quadres si la puntuació és 0.
  • 1 quadre si la puntuació està entre 1 i 500 punts (inclusivament).
  • 2 quadres si la puntuació és > 500 punts.
  • 3 quadres si la puntuació és > 1.000 punts.
  • 4 quadres si la puntuació és > 1.500 punts.
  • 5 quadres si la puntuació és > 2.000 punts.

12. Què passa si un membre de l'equip no ha respost a totes les preguntes però la resta de l'equip sí ho ha fet?

Aquest equip no haurà superat la primera fase.

Per completar la primera part, cal que l’alumnat puntuï en cadascuna de les de les deu proves

13. Com puc convertir-me en un "Consumidor expert" i un "Consumidor Mestre"?

A la primera part del concurs (10 proves) l'alumne/a pot obtenir alguns avantatges si aconsegueix: 

19.000 punts en total: l'alumne/a es converteix en un “Consumidor Expert”.

  • L'avatar llueix una medalla de plata.
  • L'avatar, juntament amb el nom d'usuari, es podrà veure durant una setmana a la pàgina d'inici del Concurs.
  • L'avatar té noves possibilitats de configuració.

22.000 punts en total,  l'alumne/a es converteix en un “ Consumidor Mestre”.

  • L'avatar llueix una medalla d'or.
  • L'avatar, juntament amb el nom d'usuari, es podrà veure durant una setmana a la pàgina d'inici del Concurs.
  • Guanya 1.000 punts.

14. On puc descarregar la fitxa virtual?

La fitxa virtual la pot descarregar el personal docent des d'Accés Coordinadors.
Només es podrà descarregar quan el treball estiga revisat i aprovat per l'organització del concurs.

Una vegada descarregat, el treball no es pot modificar.

15. Com puc posar-me en contacte amb l’organisme competent de la meva comunitat autònoma?

A la pàgina principal del concurs, la mateixa on has trobat aquest document d’ajuda, trobaràs un accés anomenat “Telèfons i adreces dels organitzadors” on hi ha recollides les dades necessàries per poder posar-te en contacte amb l’organisme competent de la teva comunitat autònoma o amb la Direcció General de Consum, en cas necessari.

Icono descarga Descargar en PDF